Recensie: All our hidden gifts

Taal: Engels
Jaar: 2021
ISBN: 9781406393095
Aantal pagina’s: 400
Gelezen: Mei 2022
♥♥♥♥♥

Maeve Chambers doesn’t have much going for her. Not only does she feel like the sole idiot in a family of geniuses, she managed to drive away her best friend Lily a year ago. But when she finds a pack of dusty old tarot cards at school, and begins to give scarily accurate readings to the girls in her class, she realizes she’s found her gift at last. Things are looking up – until she discovers a strange card in the deck that definitely shouldn’t be there. And two days after she convinces her ex-best friend to have a reading, Lily disappears.

Can Maeve, her new friend Fiona and Lily’s brother Roe find her? And will their special talents be enough to bring Lily back, before she’s gone for good?

Deze was leuk! Hij staat al een flinke tijd op mijn tbr maar hij was telkens niet leverbaar bij de boekhandel. Gelukkig kwam ik hem tegen in een toffe winkel in Stockholm, en dus moest hij mee naar huis (samen met nog -ahem- 7 andere boeken…) Het duurde niet lang tot ik hem ging lezen en ook niet tot ik hem uit had. Wat een tof boek!

Het verhaal gaat over Maeve die voor straf een oude ruimte van de school moet opruimen, een ruimte die ook wel The Chokey wordt genoemd. Daar vindt ze een pak tarotkaarten en ze gaat ermee experimenteren en leert zichzelf de betekenis van de kaarten. Op school geeft ze lezingen en wordt ze ineens populair, tot ze een lezing houdt voor haar voormalige beste vriendin, Lily, er een kaart verschijnt die niet in het deck hoort te zitten, ze ruzie krijgt met Lily, haar verwenst dat ze moet verdwijnen, wat vervolgens ook gebeurt. En dan is ze opeens niet meer zo populair.

Ik vond het een leuk, goed uitgewerkt verhaal over magie, hekserij en tarotkaarten. De auteur heeft echt goed onderzoek gedaan naar de betekenissen van de kaarten en ze gebruikt niet zomaar de kaarten/betekenissen die meestal gebruikt worden als er ergens in een boek tarotkaarten tevoorschijn komen.

Daarnaast heeft het boek ook een diepere laag over lgbtqi+ en hoe ermee omgegaan wordt in de maatschappij en ook dit vond ik erg goed uitgewerkt. Het is niet de hoofdverhaallijn maar het is wel belangrijk in het boek en op die manier stipt het verhaal belangrijke onderwerpen in de maatschappij aan, die belangrijk zijn voor iedereen, zelfs als je (zoals Maeve) cis bent.

Het verhaal draait clichés om, is spannend en goed geschreven. Maeve maakt soms wat vreemde keuzes maar als lezer ga je daar helemaal in mee omdat ze erg geloofwaardig neergezet wordt. Het is ook een boek dat moeilijk weg te leggen is. Het heeft eigenlijk alles wat goede boeken moeten hebben, en is daarom zeker een aanrader!