Recensie: De kat en de stad

Taal: Nederlands
Jaar: 2020
ISBN: 9789026354441
Aantal pagina’s: 217
Gelezen: Augustus 2021
♥♥♥

De kat en de stad van Nick Bradley speelt zich af in Tokio, waar een lapjeskat zich geruisloos door de straten beweegt. Op elk nieuw pad dat ze kiest, raakt ze het leven van enkele ogenschijnlijk willekeurige bewoners van de miljoenenstad, en ze verbindt hen op onverwachte wijze. Maar de stad verandert en de kat wordt langzaam maar zeker verdreven naar de achterbuurten. Daar komt ze in aanraking met enkele outcasts, van een dakloze die zich schuilhoudt in een vervallen hotel en een kluizenaar die zijn huis niet uit durft tot een buurtwinkelbediende op zoek naar de liefde. De kat cirkelt om hen heen, en brengt hen ongemerkt dichter bij elkaar.

In een serie betoverende, met elkaar verweven verhalen, in stijl variërend van manga tot illustraties met bijschriften, schrijft Nick Bradley over interactie en verwijdering, overleven en zelfdestructie, de wens ergens bij te horen en de behoefte om te ontsnappen. De kat en de stad van Nick Bradley is een elegante roman over de andere, minder bekende kant van Tokio. Inventief en met een speelse politieke boodschap.

Er verscheen weer een nieuw boek over katten en zo kwam deze vanzelf ook op mijn tbr lijstje terecht. Al vraag ik me wel af wat de relatie is tussen Japan en katten en het feit dat er zoveel Japanse romans, of boeken die zich in Japan afspelen, met katten te maken hebben.

Anyway, ik vond De kat en de stad een gemakkelijk, toengankelijk verhaal. Het boek bestaat uit een serie verhalen die ieder door een ander personage verteld worden. Maar de verhalen zijn wel met elkaar verwoven en Tokio komt naar voren als een dorp waar iedere bewoner wel iets te maken heeft met alle andere bewoners, al zullen ze dat van elkaar nooit weten. Het boek gaat over het leven in de stad en hoe alles wat iedereen doet gevolgen heeft voor de gehele stad. Ik vond het mooi hoe alle verhalen met elkaar verweven waren.

Het verhaal was wel grof, zo nu en dan, wat we wel gewend zijn van Nederlandstalige boeken. Ik vraag me dan ook heel erg af of dit een keuze van de vertaler was, of dat het origineel ook grof was. Ergens past het ook wel, omdat het allemaal verschillende personages en dus karakters zijn en dan is het ergens wel logisch dat er ook een paar misbaksels tussen zitten.

De kat loopt als een lijn door alle verhalen en hoewel ze zelf misschien niet altijd een grote rol speelt, lijkt ze soms wel mensen dichter bij elkaar te brengen.

Wat ik wel jammer vond, is dat het verhaal zich afspeelt net voor de Olympische Spelen in Tokio en dat dat ook een belangrijke rol speelt. Het boek zal echter geschreven zijn vóór de pandemie, want daarover is nergens sprake. Dat is wel zonde, want het had een goed actueel boek kunnen zijn, maar nu klopt de setting niet meer.

Ik vond het een origineel en bijzonder boek, maar ik heb er niet zo van genoten dat ik het zou aanraden of opnieuw zou lezen.