Recensie: Little Women

Taal: Engels
Jaar: 1868
ISBN: 9780147514011
Aantal pagina’s: 777
Gelezen: December 2020
♥♥♥♥♥

Grown-up Meg, tomboyish Jo, timid Beth, and precocious Amy. The four March sisters couldn’t be more different. But with their father away at war, and their mother working to support the family, they have to rely on one another. Whether they’re putting on a play, forming a secret society, or celebrating Christmas, there’s one thing they can’t help wondering: Will Father return home safely?

Ken je dat, dat er boeken zijn die al heel lang op je TBR staan tot je ineens een moment hebt van: en NU ga ik hem lezen?

Little Women staat al heel lang op mijn vaag boeken-die-ik-ooit-nog-eens-moet-lezen-omdat-het-klassiekers-zijn lijstje (net zoals Anna Karenina of Ulysses) maar kwam hoger op de lijst toen de film met Emma Watson uitkwam en iedereen zo’n fan bleek van de film. Ja maar ik moet eerst het boek lezen! En toen opeens dacht ik, ik ga hem nú kopen en ik kwam de meest prachtige versie tegen, namelijk de versie van Puffin die je hierboven kunt zien dus het duurde niet lang tot ik hem in huis had. Lichtelijk afgeschrikt door de dikte van het boek (want dit boek bevat deel één en twee), begon ik niet direct met lezen, al duurde het niet heel lang.

En wauw. Ik werd verliefd op dit boek. Meg, Jo, Amy en Beth voelen als verre vrienden en hoewel het geen puntje-van-je-stoel spannend boek is, is het wel een boek dat bij je blijft en dat je wil koesteren. Het voelt voor mij een beetje als de serie Gilmore Girls, waarin niet superveel gebeurt maar waarbij je wel het gevoel hebt dat je nieuwe vriendschappen hebt gesloten.

Ik merk dat ik het lastig vind om te verwoorden waarom dit boek me zo aanspreekt. De personages zijn gewoon zo goed uitgewerkt en ze hebben allemaal een duidelijk karakter. Hoewel het geschreven is in een setting waarin mannen en vrouwen bepaalde rollen hebben en waarin een huwelijk het hoogst mogelijk haalbare is wat een vrouw kan bereiken (yuck), hebben alle vrouwen een sterk karakter en is een huwelijk zeker niet het enige doel in het leven. Schrijversambities, vriendschappen met personages van het andere geslacht, reizen en kennis vergaren zijn stuk voor stuk onderwerpen die aan bod komen in dit boek.

Tussen de regels door kun je wel zien dat er kritiek wordt geuit op die setting, maar het is voorzichtig genoeg zodat het boek wel gepubliceerd kon worden. Een voorbeeld van zo’n uitspraak die mij deed glimlachen:

“Megs high-heeled slippers were dreadfully tight, and hurt her, though she would not own it, and Jo’s nineteen hair-pins all seemed stuck straight into her head, which was not exactly comfortable, but, dear me, let us be elegant or die” Alcott, 39

Voor mij is dit een boek over vriendschap en sisterhood en het heeft een aantal lessen waar ook wij in de huidige tijd nog iets van kunnen leren:

“Beth’s bundle was such a funny one that everybody wanted to laugh, but nobody did, for it would have hurt her feelings very much” Alcott, 15

Dit boek is een klassieker om een reden en ik heb er ook erg van genoten. Het is een dikke pil, maar dat is juist fijn; het boek is in zulke mooie taal geschreven dat je alleen maar blij bent dat er zo veel van is!