Recensie: De jongen met twee namen

Jaar: 2019
ISBN: 9789025876739
Aantal pagina’s:
352
Gelezen: Juni 2019
♥♥♥

Verliefd op de auteur van je nieuwe lievelingsboek… Samen met haar vader organiseert Lexi boekenconferenties. Vele weekenden brengt ze door in hotels en ze maakt er vrienden voor het leven. Dan leest ze een boek dat haar wereld op zijn kop zet.

Wat doe je als achter het pseudoniem van je favoriete auteur die ene arrogante jongen schuilgaat? Wanneer is hij Haydn Swift en wanneer is hij Aidan Green? En op wie van de twee is Lexi verliefd aan het worden?

Ik kwam dit boek tegen toen ik op zoek was naar leuke leestips voor de website van de bibliotheek. Omdat ik eens dacht, hey, laat ik een boek niet kopen maar lenen, reserveerde ik het en een paar dagen later kon ik het ophalen. Ik was vooral geïntrigeerd door de setting van het verhaal, namelijk fantasy congressen. Het deed me een beetje denken aan Pindakaas en sushi en omdat ik die erg tof vond, leek deze me ook erg leuk.

En de setting was inderdaad tof. Lexi’s vader organiseert sinds jaar en dag fantasy congressen en Lexi helpt hem daarbij. Het is niet alleen zijn leven, maar ook het hare. Op een gegeven moment krijgen ze een recensie exemplaar toegestuurd van wat Lexi’s favoriete boek zal worden en ze smeekt haar vader de auteur naar het volgende congres te halen.

En vanaf dat moment gaat het verhaal voor mij bergafwaarts. We zijn allemaal lezers (anders zouden jullie mijn blog niet lezen) en ik weet niet hoe het met jullie zit, maar je favoriete auteur ontmoeten is best wel de droom, zegmaar. Goed, de auteur van Lexi’s lievelingsboek blijkt een jongen die ze al eerder ontmoet heeft – een enorme arrogante kwal. Maar is hij dat wel echt? Langzaam valt ze voor hem, maar valt ze voor de auteur, of voor de jongen achter het pseudoniem?

Ik vond het verhaal ontzettend voorspelbaar en een beetje te veel tiener melodrama, als je het mij vraagt. De setting was tof, maar het hele liefdesplot was niks nieuws en niks verrassends en de obstakels die ze te boven moesten komen, werkten eerder irriterend dan dat ze je in het verhaal kregen.

Het hele verhaal draait er eigenlijk op uit dat Lexi moet uitvinden wat ze wil in haar leven. Want de congressen zijn het leven van haar vader, maar wie is zij en wat wil zij eigenlijk? De vraag komt telkens terug (het boek is niet bang voor herhaling op herhaling op herhaling) maar er komt geen bevredigend antwoord. Het enige antwoord dat er komt, is dat Lexi Heydn wil, iets wat we al mijlenver zagen aankomen. Ik had gehoopt dat ze iets meer ontwikkeling zou doormaken en dat het boek iets meer diepgang zou krijgen dan alleen ‘krijg ze de jongen van haar dromen’, maar helaas.

Was het boek dan alleen slecht? Dat ook weer niet. Zoals ik zei, ik vond de setting tof en door het lezen waande ik me heel even terug op de fantasy festivals waar ik zelf zo graag naartoe ga. Het is een boek dat je snel uit hebt, dus het is een prima tussendoortje als je even iets wil lezen wat wat minder hoogdravend is. (Ik moet zeggen, een prima afwisseling, aangezien ik ook Moby Dick aan het lezen ben, en dat is me nog eens een pil. Misschien dat ik me daarom ook zo erger aan de ontbrekende diepgang in dit boek?) .

Als laatst wil ik nog even zeggen dat ik de Engelse titel briljant vind. Unconventional, omdat het om conventies gaat. Dit zou in het Nederlands ook prima werken, maar om de een of andere reden is de titel veranderd. Onconventioneel is een prima Nederlands woord. Wie weet, misschien is niet alleen de titel zo erg veranderd en had ik beter het Engelse origineel kunnen lezen…