Recensie: We’re here to get you Uked!

Jaar: 2018
ISBN:9789463140454
Aantal pagina’s
: 159
Gelezen: September 2018
♥♥♥♥

Steeds meer mensen ontdekken wat artiesten als Eddie Vedder, Jack Johnson en George Harrison al lang weten: de ukelele is een heel veelzijdig instrument. Het heeft een eigen geluid en je kunt er het hele gitaar repertoire mee spelen. Wat het helemaal leuk maakt is dat de ukelele eenvoudig te leren spelen is. Het is laagdrempelig, vergevingsgezind en faalangstvrij. Met dit boek speel je in een weekend je eerste nummers, ook als je nog nooit eerder een instrument hebt vastgehouden. Dankzij de simpele uitleg van Barbara Tammes en Liselotte Goed van Uked aan de hand van tien originele nummers van singer-songwriter Shanin Blake. Nummers met technieken die eenvoudig genoeg zijn voor de beginner en spannend genoeg voor de gevorderde.

In het boek wordt de basis uitgelegd, hoe je verschillende akkoorden maakt maar ook hoe je ritmes speelt, met een eigen simpele muziek notatie waardoor beginners ook ingewikkeldere strums kunnen leren spelen. Bij het boek horen tien videoclips van de nummers van Shanin Blake die je leert spelen.

Liselotte Goed en Barbara Tammes hebben sinds september 2015 in hun twee uur durende workshops inmiddels al meer dan duizend mensen ukelele leren spelen.

Shanin Blake is een singer-songwriter uit Amerika, haar muziek is een unieke mix van soul, jazz en reggae.

Voor mijn baan schaf ik boeken aan voor de bibliotheken op scholen in de regio Gelderland Zuid. Iedere week krijgen we een aanbod van boeken die we wel of niet aanschaffen. Een hele tijd geleden kwam dit boek daarin voorbij en het wekte gelijk mijn interesse. Eerder had ik nog nooit nagedacht over ukelele spelen. Wel heb ik jaren geleden in een impuls een elektrische gitaar gekocht met een ‘gitaarspelen voor dummies’ erbij, in de hoop dat ik het zou gaan leren. Maar na drie akkoorden – het vierde was te moeilijk voor mijn kleine handjes – gaf ik het op, en sinds die tijd staat mijn gitaar stof te happen in een hoek van mijn kamer.

Maar dan dit boek. Ik las de recensie van de NBD en zoals ik zei, het wekte gelijk mijn interesse, dus ging ik verder zoeken. Ik vond het boek op bol.com en daar las ik de omslagtekst en de inleiding van het boek (yay voor inkijkexemplaren!). Ik was gelijk enthousiast maar mocht van mezelf geen uke kopen, want in mijn achterhoofd zat nog steeds die elektrische gitaar. Dus ik liet het erbij.

Even later gingen we op vakantie en daar kwamen we een muziekwinkel tegen, met allerlei gekleurde ukuleles aan de muur én een toffe actie. Ik heb heel lang staan twijfelen, maar heb er uiteindelijk toch geen gekocht daar, omdat dat niet handig was. (Iets met alleen handbagage in het vliegtuig). Toen was het Castlefest en toen was ik het zat. Ik dacht er nog steeds aan en het leek me zo leuk om gewoon in een hoekje ergens wat te pingelen op een klein gitaartje. De dag dat we weer thuis waren, bestelde ik er een via bol.com en het boek kocht ik er gelijk bij. Een paar dagen later kwam hij binnen en oh, wat was het leuk! En wat was het boek goed!

Dit was waarschijnlijk de langste introductie voor een recensie die ik ooit geschreven heb, maar hieruit blijkt zo goed hoe enthousiast dit boek me heeft gemaakt voor iets waar ik daarvoor nog nooit over nagedacht had. En dat is ook waarom dit boek zo goed is. Het leert je de absolute basis voor ukulele spelen met als doel je te laten spelen zonder alle technische dingen. Hoor je een akkoord op manier a te spelen, maar klinkt hij hetzelfde op manier b en is die makkelijker, dan doe je toch gewoon b. Als het maar leuk is! Je hoeft je niet aan alle regels te houden, het belangrijkste is dat je er plezier in hebt.

Het boek leest alsof het een tijdschrift is, je gaat er snel doorheen. Althans, dat zou je doen als je niet na iedere zin de onweerstaanbare neiging hebt om je uke te pakken en het uit te proberen. Voor je het weet ben je uren verder.

Naast dat het boek enthousiasme oproept en lekker wegleest, geeft het ook erg handige tips. Er staat een pagina in met alle akkoorden (wat super handig is) en het legt bepaalde methodes uit. Ik moet zeggen dat ik die soms wel lastig vond, maar met oefenen kom je er uiteindelijk wel uit. Het leuke is dat je verschillende akkoorden oefent, en dat er dan in het boek staat ‘nu kun je I’m yours van Jason Mraz meespelen.’ Urenlang heb ik dat liedje meegespeeld, tot de buren op een gegeven moment muziek aan gingen zetten. Ik vind het heel leuk om vrij snel liedjes te kunnen spelen die je daadwerkelijk al kent, omdat je dan gelijk hoort wat je kan.

Voor het boek zijn ook speciale nummers geschreven door Shanin Blake, een artiest die ukelele speelt. Als je de technieken onder de knie hebt, kun je haar nummers meespelen. Ik moet zeggen dat ik dat niet heb gedaan. Hoewel de nummers mooi waren (ik heb ze opgezocht) vind ik het leuker om nummers mee te spelen die ik al kende, zoals ik eerder al zei. Misschien dat ik ze nog ga proberen hoor, maar toen ik eenmaal wat technieken en akkoorden onder de knie had, ben ik op internet gaan zoeken naar ukulele les. Ik kwam een aantal toffe mensen tegen die heel goed uitleggen hoe je bepaalde (bekende) nummers kunt spelen. The Ukulele Teacher is er hier een van, Elisa Ecklund een andere. Door hun filmpjes werd ik nog enthousiaster en ben ik het zelf op gaan pakken. Ik heb ook een app gedownload met gitaarakkoorden (genaamd tabs) waarmee je heel veel nummers kunt leren.

In ieder geval, had ik dit allemaal niet gedaan zonder dit boek. Ik ben echt heel blij dat ik het tegen ben gekomen, want ukulele spelen is echt heel erg leuk en helemaal niet moeilijk. De auteurs pleiten dat je binnen een weekend kan spelen – ik weet niet in hoeverre dat waar is. Jawel, binnen een paar uur kon ik Jason Mraz meespelen, maar als je de muziek uitzet en zelf gaat spelen, klinkt het nog niet als het nummer. Ik heb ook geen heel weekend de tijd gehad om alleen maar ukulele te spelen, dus hoe ver je precies komt, zou ik niet weten. Wel is het een stuk gemakkelijker (en leuker, vind ik) dan gitaar spelen en is dit boek zeker een goede aanrader als je wil beginnen met dit toffe instrument!