Recensie: Zwartkunst

Jaar: 2018
ISBN: 97890402701227
Aantal pagina’s: 352
Gelezen: September 2018
♥♥♥

Ik wil uitgeverij HarperCollins Holland graag bedanken voor dit recensie exemplaar!

Nadia heeft al heel wat gevaren afgewend. Haar magie neemt toe, maar ze is nog steeds een beginneling op het gebied van de toverkunst. In een laatste poging om Captive’s Sound te redden, doet ze alsof ze kiest voor de duistere macht die hen bedreigt en begeeft ze zich op het gevaarlijke pad van de zwarte magie.
Daardoor is ze afgesneden van de hulp van haar vrienden. Ze mist vooral de steun van Mateo, waardoor ze zich kwetsbaarder voelt dan ooit en op een vreemde manier wordt aangetrokken tot de duisternis. Ondertussen zit haar gezworen vijand Elizabeth ook niet stil. Ze blijkt tot nog meer in staat dan Nadia had gedacht en brengt het kwaad steeds dichterbij.

De strijd barst los, verrassende verbonden worden gesloten en ware liefde wordt op de proef gesteld in het spannende slot van de Spellcaster-serie.

Lees hier ook de recensies van deel één en twee. Dit is alweer het derde en laatste boek in de spellcaster serie van Claudia Gray, die we kennen van Firebird. In dit deel heeft Nadia zich aangesloten bij het kwaad en haar vijand Elizabeth, in de hoop haar van binnenuit te kunnen verslaan. Maar de aantrekkingskracht van het kwaad is sterker dan ze dacht.

Ik vond dit deel wat minder sterk dan de vorige delen. We kregen wat minder achtergrondinformatie van de personages en iedereen bleef nogal vlak. Dat waren ze in de voorgaande boeken ook, maar ik hoopte dat ze toch iets meer een ontwikkeling zouden doormaken. Ze ondergaan wel veranderingen, zoals Nadia die nu ‘slecht’ is, maar het is allemaal een beetje voorspelbaar. Zo is Nadia niet echt slecht, maar doet ze alsof om Elizabeth te verslaan. Het zou eigenlijk wel interessant en origineel zijn geweest als ze full-on kwaadaardig zou worden…

Ik vond dit deel ook minder spannend. Ik merkte dat ik het boek vaker weg legde dan de andere delen. Om de een of andere reden was ik niet zo invested in het verhaal. Misschien omdat je toch wel het idee hebt dat alles uiteindelijk goed komt? Het verhaal had ook niet zo veel vaart. Er waren zeker wel spannende scenes maar om de een of andere manier raakte het me niet zo.

Ik vond het wel fijn dat de serie nu afgesloten is. Ik hou er niet van om series niet uit te lezen, want dan mis je toch iets. Overall geef ik deze serie 3 sterren, denk ik. Deel één vond ik redelijk spannend. Deze spanning werd wel minder in de volgende delen. De personages vond ik vrij vlak, en dat veranderde niet echt, net als dat het niet echt een super origineel verhaal is dat eruit springt. Jammer, want ik heb wel echt genoten van de andere serie van Claudia Gray.