Recensie: Dracula

Taal: Engels
Jaar: 1986
ISBN: 9780061992155
Aantal pagina’s: 384
Gelezen: November 2017
♥♥♥♥

This new edition of Dracula, offering the complete text of the original book with more than 50 original illustrations in the form of horizontal and vertical panels, spot illustrations, and ornate borders by Becky Cloonan, will delight Dracula fans. This is a Dracula we’ve never seen before—contemporary, edgy, stylishly macabre with Victorian overtones, and an unusual color palette.

Dracula is zo’n boek waarvan ik dacht dat ik die wel in mijn kast had, tot ik hem eens wilde gaan lezen en bleek dat ik hem helemaal niet had. Het is wel een boek dat je eigenlijk zou moeten hebben. Dus toen we op vakantie gingen naar Ierland besloot ik als missie op zoek te gaan naar een mooie versie, omdat Bram Stoker uit Ierland komt. Ik kwam eerst een paar lelijke, goedkope versies tegen, tot we de prachtigste en grootste boekwinkel ever binnenliepen, genaamd Chapters (Dublin). Daar vond ik deze prachtige hardcover versie van Dracula met supermooie, super enge tekeningen. Voor 8 euro! (Ze hebben daar geen vaste boekenprijs, iets waar ik bijzonder blij om was). Die kon ik natuurlijk niet laten liggen. Het is nogal een flink boek, ongeveer a4 formaat, maar wat ben ik blij dat ik hem in mijn kast heb staan!

Anyway, het verhaal is heel anders dan ik had gedacht. Het verhaal bestaat uit brieven en dagboeken die steeds een ander perspectief laten zien. Het eerste deel van het boek bestaat uit het verhaal van Jonathan die naar het Kasteel Dracula gaat. Het zijn zijn dagboekfragmenten van Jonathan die Dracula leert kennen en steeds banger wordt. Wanneer het verhaal eindigt en je niet weet wat er met Jonathan is gebeurd, lijkt het alsof je al bijna het einde van het boek beland bent, maar dan ben je nog niet op de helft.

De andere fragmenten zijn stukken tekst van zijn verloofde, vrienden van zijn verloofde en andere personages met wie zij in aanraking komen. Ik wil hier verder niet te veel over zeggen om het verhaal niet te verpesten voor wie het nog niet gelezen heeft, maar het was voor mij een aangename verrassing. Ik wist eerst niet waarom Stoker op deze manier het boek heeft geschreven, en wat er boeiend was aan de andere personages, maar het verhaal is een soort puzzel en iedere brief en dagboekfragment zijn kleine puzzelstukjes. En langzaamaan wordt het enge totaalbeeld steeds duidelijker. Door deze wisselende verhaallijnen duurt het verhaal langer dan wanneer het rechttoe aan verteld zou worden, maar dat houdt de lezer net wat langer in spanning en dat maakt het verhaal zo goed.

Ik vond het verhaal echt razend spannend en met de creepy tekeningen die in mijn boek stonden, wordt het verhaal alleen maar spannender. Dracula is echt een creepy figuur.

Needless to say, ik ben heel blij met deze vondst uit de boekhandel. En ik kan jullie aanraden dit boek te gaan lezen. Het is niet voor niets een klassieker!