Recensie: Als ik terugkijk

Jaar: 2017
ISBN: 9789402240740
Aantal pagina’s: 194
Gelezen: december 2017
♥♥

Ik wil auteur Ber Runderkamp bedanken voor dit recensie exemplaar!

Eenzame Becky van Loef leeft in het verleden. Als haar vader overlijdt voelt ze weinig; een leegte en de drang om te weten wie hij écht was. Ze gaat in op de uitnodiging die ze erft, reist af naar Spanje en ontmoet zijn vrienden. Terugkijkend op haar leven leert ze haar vader beter kennen. De keuzes die hij maakte in het vaderschap en in het huwelijk met Becky’s moeder lijken allemaal verbonden met de leer die hij aanhing. Keuzes die het leven van Becky en haar zus dusdanig vormden dat een bittere smaak haar tong blijvend teistert.

Soms krijg ik recensieboeken toegestuurd. Best vaak eigenlijk. Ik ontvang regelmatig boeken van HarperCollins Holland en laatst mocht ik ook twee boeken van AtlasContact ontvangen. Het gebeurt ook wel eens dat een auteur me contacteert voor het schrijven van een recensie. Zo ook met dit boek. Dit is het debuut van Ber Runderkamp, uitgegeven via Boekscout. Hij vroeg me een recensie te schrijven en dat doe ik bij deze. Mijn mening over dit boek is, net zoals bij andere recensieboeken, niet beïnvloed door het feit dat ik het boek heb ontvangen voor recensie.

Het plot van het boek vond ik best prima. Je kijkt in het hoofd van Becky, die terugkijkt op haar verleden en met name de relatie met haar familie en haar zusje. Hoewel ik niet weg ben van realistische verhalen waarin teruggeblikt wordt naar het leven, is het wel een premise die vaak gebruikt wordt en in de context van dit verhaal werkt het en is het  interessant.

De schrijfstijl vond ik te gemakkelijk. In het boek zijn vrij weinig komma’s of samengestelde zinnen te vinden. De zinnen zijn kort en simpel, opgebouwd volgens het boekje en zonder ‘moeilijke’ constructies. Dat maakt het verhaal gemakkelijk leesbaar (mijn schoonzusje vond de schrijfstijl perfect voor iemand met dyslexie), maar weinig sprankelend. Normaal gesproken ga ik zo in boeken op dat dit soort dingen me vaak ontgaan, maar bij dit boek irriteerde het me op een gegeven moment, vandaar dat ik het noem.

Realistische verhalen horen je te raken op het gebied van taal of personages, omdat het plot vaak niet origineel is. Dan is het de taal die je raakt of zijn de personages zo levendig dat je erin meegaat en snel door het boek heen gaat. Zoals gezegd vond ik het taalgebruik te makkelijk, maar ook de tekening van de personages was naar mijn mening niet echt sterk. Ze komen niet tot leven. Ze bestaan uit woorden en zinnen, maar blijven daar. Ze voelen niet oprecht. Bovendien vond ik ze niet echt geloofwaardig. Vooral het zusje Marisa die op 14jarige leeftijd een grote rol speelt binnen de criminaliteit in de buurt, vond ik moeilijk te geloven

Uiteindelijk geef ik het boek twee sterren. Het plot was prima en kan interessant zijn, al vond ik het niet erg spannend. De schrijfstijl was naar mijn mening te simpel voor een boek voor volwassenen en de personages spraken niet tot me en waren niet geloofwaardig.

One thought on “Recensie: Als ik terugkijk