Review: aan het eind van de dag

Uitgeverij: Atlas contact
ISBN: 9789025448691
Aantal pagina’s: 347
Gelezen: November 2016
♥♥♥

Ik wil uitgeverij Atlas Contact en de Leesclub Een perfecte dag voor literatuur bedanken voor dit recensie exemplaar!

Katharina Mercedes Donker, ex-minister en auteur van twee bestsellers over politiek en de rol van de vrouw, krijgt het verzoek mee te werken aan haar eigen biografie. Ze wil niet. Ze voert een aantal weerspannige gesprekken met haar aspirant-biografe, maar herinneringen dringen zich steeds meer aan haar op. Wat wil ze per se niet kwijt aan de biografe? Wat is te persoonlijk? Wat is te pijnlijk?

In Aan het eind van de dag voert Nelleke Noordervliet haar hoofdpersoon terug naar de jaren zeventig-tachtig, naar Suriname en de DDR. Katharina Donker kijkt naar haar rol als dochter, echtgenote, vriendin, politica, publiek figuur. En moeder. Ze ontmaskert leugens en illusies die zij en haar generatiegenoten hebben aangehangen en maakt de rekening op van een leven van goede bedoelingen en tragische uitkomsten.

Dit boek is weer een typisch Nederlands literair werk, waarmee ik wil zeggen: realisme. Ik heb het idee dat de laatste tijd (of misschien merk ik het nu pas op) er vooral veel realisme uitgegeven wordt, boeken waarin eigenlijk niks gebeurt. Zo ook in dit verhaal. De hoofdpersoon, Kat Donker, wordt gevraagd mee te werken aan een biografie, en hoewel ze daar eigenlijk geen zin in heeft, gaat ze toch reflecteren op haar eigen leven: vrienden, familie, minnaars, kinderen, niemand wordt gespaard. Het is een boek waarin de hoofdpersoon terugblikt op haar leven, maar in het ‘nu’ niet veel doet.

Toch verveelt het verhaal niet. Het leven van Kat is interessant geweest en er zitten interessante personages en gebeurtenissen tussen. Het is niet een boek dat ik snel nog een keer zou lezen of zou aanraden, maar ik heb me niet verveeld. Het is ook een boek dat vlot leest en je wordt wel in het leven van Kat getrokken.

Ik vond de structuur niet goed opgebouwd. Het was van de hak op de tak en soms lastig te bepalen over wie het nu weer ging, en of het zich in het verleden of het heden afspeelde. Ook waren er zinnen geschreven waar woorden ontbraken. (die heb ik natuurlijk weer niet genoteerd, en dat kan ik nu natuurlijk niet meer vinden). Het viel me een aantal keren op en dat zijn dingen waar ik normaal gesproken snel overeen lees. Er zitten dus waarschijnlijk nog wel meer zinnen in die niet kloppen.

Ik denk dat het boek ook interessanter en veelzeggender was geweest als het niet om een fictief personage ging. Een echte biografie lezen is interessanter dan en biografie van iemand die toch niet bestaat.

Al met al geef ik dit boek drie sterren. Het was okay, ik verveelde me niet, maar het was een niet echt veelzeggend verhaal met een onhandige structuur.

Wil je weten wat anderen van dit boek vonden? Klik dan hier.