Review: Versjes van Lars

Jaar: 2014
Uitgeverij: Meulenhoff
ISBN: 9789029090407
Aantal bladzijden: 127
Gelezen: Oktober 2015
♥♥♥

Het is heel cheesy om te zeggen, maar het is wel waar: op elke bladzijde van dit boekje met versjes van de jonge dichter Lars van der Werf, zit in het papier en de drukinkt een glimlach voor op je gezicht verstopt. Ze zijn vaak maar heel kort en ogenschijnlijk ontzettend simpel, maar de versjes van Lars doen iets met je. Ze beschrijven stuk voor stuk nét dat ene wat jij nooit onder woorden kunt brengen.Dus schrijf de versjes vooral over in liefdesbrieven aan de liefde van je leven en op kaarten naar je moeder, dat vindt Lars helemaal niet erg. En lees ze elke dag voor het naar bed gaan. Glimlachend gaan slapen is veel gezonder.
(bron)

Op de dag dat ik naar Manuscripta ging, had ik mezelf voorgenomen om thuis te komen met een enorme stapel boeken. Dat bleek echter niet helemaal het geval, ik stond ’s avonds weer op Utrecht centraal met maar één boek. Dat was Millie Bird, en die had ik gewonnen. Ik wilde heel graag boeken kopen, maar dat was me niet gelukt. Het duurde even tot mijn bus ging, dus ik ging naar de Bruna. En daar kwam ik dit kleine boekje tegen. Ik kende de versjes van Lars al vanuit de Flow, en inderdaad, ze zorgden altijd voor een glimlach op mijn gezicht. Dus besloot ik dit kleine boekje aan te schaffen om wat meer versjes van Lars tot me te nemen.

De gedichtjes zijn lief en kort. Ze zijn simpel, maar duidelijk en door de eenvoud worden ze mooi. Er zitten geen ingewikkelde stijlfiguren in en je hoeft de gedichten niet 5x te lezen voor je ze begrijpt. Ze doen iets met je, en toveren iedere keer een glimlach op je gezicht.

De liefde duldt geen woorden
geen zachte fluistering
De liefde wil akkoorden
die ik zachtjes voor je zing

Mooi, toch?

Maar ik genoot helaas niet van alle gedichtjes. Sommige zijn opzettelijk shockerend en grof en dat vind ik niet echt passen in dit bundeltje. Er is niets mis met shockerende gedichten, maar dit waren geen gedichten die ik in een liefdesbrief zou zetten. Sterker nog, op de flaptekst staat ‘op kaarten naar je moeder’, maar mijn moeder sloeg het boek open op een pagina waar een shockerend versje op stond en toen werd alles heel erg ongemakkelijk. Ze probeerde het opnieuw en toen was het een ander grof versje. Dat vind ik wel erg jammer.

Dus, drie sterren voor deze bundel. De meeste gedichten waren klein, lief en prachtig, maar sommige waren grof en shockerend en dat haalt voor mij het niveau van de bundel omlaag.