Home » Reviews: Boeken » Review: Utopia

Taal: Engels
Jaar: 1516
ISBN: 9780140449105
Aantal bladzijden: 100
Gelezen: 9 september
♥♥

Aangezien ik geen achterkanttekst heb van dit boek, zal ik eerst even kort vertellen waar het over gaat. Personage Thomas More ontmoet een reiziger genaamd Raphaël, die op het eiland Utopia is geweest. Hij vertelt over dit eiland en de mensen die er wonen. Aangezien het boek en het eiland Utopia heten, moge het duidelijk zijn dat het beeld hier wordt geschetst van een perfecte, utopische samenleving.

Wat ik zou verwachten bij een boek over een perfecte samenleving, is dat de samenleving toch enigszins.. leuk zou zijn. Maar wat een saaie bedoeling! Ik heb vorig schooljaar al geprobeerd dit boek te lezen voor de repertoire lijst, en ondanks dat het maar een dun boekje is, ik kwam er niet doorheen. Dit blok volg ik een cursus getiteld Utopian Imagination, en het is dus ook niet heel erg verrassend dat ik dit boek heb moeten lezen. Ik heb hem wel binnen 1 dagje uitgelezen, maar dat was meer omdat ik er zo snel mogelijk vanaf wilde zijn, dan dat ik het zo spannend vond dat ik het niet neer kon leggen.

Waarom ik het dan toch twee sterren heb gegeven? Er zitten wat interessante discussies en passages in dit boek. Dat klinkt misschien saai, maar het waren punten om over na te denken en dat vind ik wel prettig, en daardoor heb ik toch iets meer waardering voor het boek. Zo zit er in het eerste deel een interessant stuk over hoe je met bedelaars en dieven om moet gaan, en in deel twee wordt er besproken over de economie loosheid in Utopia. Er is geen enkel betaalmiddel of iets dergelijks en ook dat vind ik erg interessant (ik ga hier ook nog een paper over schrijven. Als dat interessant wordt, deel ik dat misschien nog wel met jullie).

De Utopische samenleving deed me nogal aan 1984 denken (ook hier komt nog een paper over). De mensen hebben geen bezittingen, geen vrije tijd, geen eigen wil, lijkt het, geen eigen stijl, ze dragen wat iedereen draagt. Ze hebben geen bezittingen in hun huis en als het tijd wordt om te verhuizen, verplaats je jezelf gewoon naar een ander huis, zo gemakkelijk gaat het, omdat je geen dingen hebt om mee te verhuizen. Ze zijn vrienden met iedereen uit Utopia, lijken geen hobbys te hebben, en wat ik persoonlijk wel erg grappig vond, het hoogste genot dat ze kunnen bereiken, komt uit kennis en uit gezond zijn.

Deze samenleving lijkt mij nogal saai en het boek was dat dan ook. Ik zou het niet echt aanraden, tenzij je geïnteresseerd bent in Utopische samenlevingen. Zoals ik zei, de vragen die het boek oproept zijn interessant, dat dan weer wel. Maar het is geen leuk boek.